PVDA stelt drie urgentiemaatregelen voor om de handelaars in centrum Brussel te ondersteunen

PVDA deelt de woede van de handelaren in het centrum van Brussel. Die organiseerden een betoging komende zaterdag en « ze hebben gelijk » vindt Bruno Bauwens, PTB*PVDA-kandidaat voor Brussel stad. In het verkiezingsprogramma van de linkse partij worden drie urgentiemaatregelen voorgesteld om de handelaren in de stad te helpen.

De eerste maatregel gaat over de commerciële huurovereenkomsten. « Net zoals voor huurwoningen, stellen we voor om de huurprijzen van handelspanden te omkaderen om de stijgende huurprijzen in deze sector tegen te gaan. Die stijgende prijzen zijn een strop om de nek van de kleine handelaar horen we regelmatig. » legt Bruno Bauwens, uit. Volgens de linkse partij laat het gemeentebestuur de prijzen al dan niet bewust stijgen en kadert dat in een bling-bling visie op de stad. Grote multinationals hebben geen probleem om hoge huurprijzen te betalen en nemen op die manier de plaats in van de lokale handelaar.

Nochtans kan de stad Brussel een huuromkadering invoeren. Bruno Bauwens : « De stad Brussel bezit via haar Regie een waaier aan gebouwen die ze verhuurt aan handelaars. Maar de laatste jaren stegen ook die huurprijzen. Het is meer dan begrijpelijk dat de handelaren aktie voeren. De Regie zou het goede voorbeeld moeten geven en de huurprijzen voor haar commerciële panden kunnen laten dalen. Dat is een eerste maatregel die de handelaren direct en indirect kan ondersteunen."

Tweede maatregel is het stilleggen van het commercieel project NEO. Voor Bauwens is de opening van een tweede shoppingmall, na Dockx, opnieuw een slag in het gezicht van de handelaren in het centrum. Daarnaast staan de Brusselse inwoners staan niet te wachten op een prestige project van het PS-MR-Open VLD bestuur. « Wij pleiten voor geïntegreerde wijken, waar lokale inwoners basisvoorzieningen als handelszaken, openbare diensten, scholen, kinderdagverblijven, sportieve infrastructuur enz. vinden in de nabijheid. Hiermee vermijd je nutteloze verplaatsingen. Het gaat om een keuze tussen de lokale commercanten of NEO. De keuze van PVDA is alvast duidelijk. » verklaart de linkse lijsttrekster.

En als derde maatregel stelt PVDA voor om de handelaren te ondersteunen in het geval van werken in de nabijheid. « Vandaag helpt het stadsbestuur de handelaren die rond de voetgangerszone liggen te weinig. In deze buurt zijn er de afgelopen jaren enorm veel werken. De stad moet meer uitzonderlijke maatregelen nemen wanneer het overleven van deze handelszaken op het spel staan door een tijdelijke huursteun en een tijdelijke verlichting van de belastingen op hun commerciële activiteiten. » gaat Bruno Bauwens verder. « De commercanten van Brussel stad zijn onontbeerlijk voor het centrum van de stad. Ze zorgen voor een eigenheid op vlak van commercieel aanbod in de stad en voor werkgelegenheid natuurlijk. Zij verdienen dan ook onze volle steun. » sluit Bauwens af.

Perscontact : Bruno Bauwens 0472 39 12 59