Skip to content

De PVDA vraagt een gratis MIVB-pas om gemakkelijk naar Winterpret te komen

De PVDA vraagt een gratis MIVB-pas om gemakkelijk naar Winterpret te komen

Tijdens Winterpret zullen de parkeertarieven in Brussel-stad 10 duurder worden. Dat heeft de Brusselse gemeenteraad zonet beslist. De PVDA protesteert tegen deze beslissing die de koopkracht van de gezinnen opnieuw zal verminderen.

Bruno Bauwens, gemeenteraadslid van PVDA*PTB in Brussel stad, protesteert tegen de “bijzondere parkeertarieven” die de stad zal hanteren in het zogenaamde Brusselse hypercentrum tijdens het evenement Winterpret. “In bepaalde straten gaat de gemeente het parkeertarief vertienvoudigen! In de Dansaertstraat zal je 10€ per uur betalen, in plaats van 1€/uur”, zegt Bruno Bauwens. Het gemeenteraadslid gaat verder: “Waarom geen gratis pas, in samenspraak met de MIVB, zodat mensen gemakkelijk naar Winterpret kunnen komen ? Op die manier verminderen we het aantal auto’s in het centrum. Met zo’n pas zou je, gedurende de Winterpret periode, ‘s avonds en in het weekend gratis met de MIVB kunnen rijden. Het doel is toch om “niet gebruikers” te overtuigen om de metro te nemen en hun auto aan de kant te laten staan. Voor hen is de MIVB soms nog te duur, als je weet dat een ticket 2,4€ kost én je ook een mobib-kaart moet kopen.

De 30€ die de mensen moeten spenderen om te parkeren, dat is 30€ die ze niet zullen uitgeven aan de echte Winterpret. “In volle Corona-crisis, zal dat natuurlijk gevolgen hebben voor de standhouders en winkeliers tijdens Winterpret”.

Het linkse gemeenteraadslid is kritisch, “want Brussel stad wil in de eerste plaats haar inkomsten verhogen tijdens deze feestperiode. Weinig mensen zullen op de hoogte zijn van de bijzondere parkeertarieven tijdens Winterpret. Gezinnen zullen na 18u parkeren en denken dat het gratis is zoals dat nu het geval is. Hun kerstcadeau zal de boete van 50€ zijn onder de ruitenwisser. In september had de stad al 10 miljoen euro in kas aan parkeer ontvangsten. Op het einde van het jaar willen ze een totaal van 14 miljoen ontvangsten bereiken. Nu weten we dus hoe ze dat willen doen.”