Een stad waar kinderen het goed doen op school

Sinds onze verkiezing in de Brusselse gemeenteraad strijdt de PTB/PVDA voor echt gratis onderwijs. We zijn er trots op dat door onze petities, lobbywerk en mobilisatie de leerlingen in Franstalige basisscholen in de stad Brussel een gratis back-to-school kit hebben gekregen. Het is een belangrijke eerste stap naar volledig gratis onderwijs dat in onze stad bedreigd wordt door de nieuwe regering van MR en Les Engagés in Wallonië-Brussel. We moeten het gratis onderwijs verdedigen en uitbreiden. Net als gezondheidszorg of huisvesting is onderwijs een fundamenteel recht, geen privilege. Het is daarom aan de maatschappij om kwaliteitsonderwijs voor iedereen te waarborgen. Ouders zouden niet moeten stressen over oplossingen voor hun kinderen. De school moet een plek zijn waar leren plezierig is, geen vijandige omgeving voor kinderen en ouders. De school moet een omgeving zijn waar elk kind een gegarandeerde plek heeft en zich kan ontwikkelen tot de volwassene van morgen.We moeten het onderwijs radicaal veranderen, te beginnen met gratis toegang. Goede scholen voor iedereen beschikbaar zijn, dichtbij huis, in een aangename leer- en leefomgeving. Scholen die ‘ouders toegelaten’ zijn, waar ouders en kinderen inspraak hebben. Scholen moeten openstaan voor ouders en leerlingen, hen betrekken bij beslissingen en helpen de wereld beter te begrijpen en te veranderen. Ja, dat klinkt ambitieus, maar daar gaan we ook voor!

Wat wij willen

Eén. Maak de school echt gratis

  • We willen dat de lokale overheid een gratis terug-naar-schoolpakket aanbiedt aan alle leerlingen van de basisscholen en middelbare scholen. Uiteindelijk zal de lokale overheid het kleuter-, basis- en secundair onderwijs volledig gratis moeten maken. 
  • De stad moet zorgen voor gratis voor- en naschoolse opvang. Geen “boterhammentaks” ("taxe tartine") : lunchtijd moet gratis zijn voor iedereen.
  • We willen gezonde en betaalbare schoolmaaltijden voor alle leerlingen, zoals nu al het geval is in sommige basisscholen van de stad Brussel. Gezond leren koken kan een onderdeel worden van de leerstof en zelfs de culturele uitwisseling bevorderen. 
  • We vragen een maximumbedrag voor de kosten van schoolreisjes, zodat alle kinderen kunnen profiteren van educatieve reizen. 
  • Wij verzetten ons tegen het inzetten van deurwaarders tegen ouders die moeilijkheden hebben om de schoolfactuur te betalen.

Twee. Help jongeren slagen door kleinere klassen en betere begeleiding

  • We willen het onderwijzend en opvoedkundig personeel in de stad Brussel verhogen om de leerlingen beter te kunnen ondersteunen. Dat zijn niet alleen onderwijzers maar bijvoorbeeld ook logopedisten. Grote "pools" van vervangende leerkrachten zijn een goede oplossing, omdat ze voorkomen dat leerlingen veel lesuren verliezen. Het biedt ook werkzekerheid en een vol jaar loon voor vervangende leerkrachten die nog geen vaste benoeming of volledig uurrooster hebben.
  • Wij willen kleinere klassen, zeker voor de eerste schooljaren, want het is van primordiaal belang om eventuele moeilijkheden zo vroeg mogelijk aan te pakken: maximaal 15 leerlingen per klas in de kleuterschool en de eerste twee jaren van het basisonderwijs en 20 leerlingen voor de volgende jaren. 
  • Als organiserende instantie kan de stad de administratieve last voor de teams verlichten, zodat de leerkrachten meer tijd hebben voor hun leerlingen. 

Drie. Pak het plaatstekort aan door scholen te renoveren en nieuwe te bouwen

  • We willen een inventaris om te bepalen waar in Brussel dringend nieuwe scholen nodig zijn om de demografische groei op te vangen. Het stadsbestuur moet pleiten voor een ambitieus bouw- en renovatieplan voor scholen op het gewestelijke niveau. Niet via oproepen voor projecten, maar met een afdwingbaar plan voor het hele Brussels gewest. 
  • We hebben een masterplan nodig om onze scholen te renoveren en te moderniseren. Sommige gebouwen verkeren in zorgwekkende staat en moeten dringend gerenoveerd worden. 
  • We hebben een langetermijnvisie nodig in plaats van ondergefinancierde noodplannen die bestaande scholen dwingen tot overvolle klassen.

Vier. Garandeer voor elk kind een plaats in een nabijgelegen school

  • We willen een inschrijvingssysteem dat elke leerling vanaf het eerste leerjaar een plaats heeft in een school dicht bij huis, en tegelijkertijd een sociale mix in alle scholen garandeert. Onderzoek heeft aangetoond dat het heel goed mogelijk is: de reisafstand kan gemiddeld 30% korter worden en segregatie zou verdwijnen.
  • We willen dat de stad Brussel dat systeem meteen toepast. De criteria voor de toewijzing van scholen moeten objectief en transparant zijn.

Vijf. Maak Brusselse jongeren tweetalig (Frans-Nederlands)

  • We willen van taalbad de norm maken in Brusselse scholen. 90% van de Brusselaars is voor tweetalig onderwijs. Brussel is de hoofdstad van ons land en kennis van beide landstalen is een troef op de arbeidsmarkt. 
  • We zijn voorstanders van de CLIL-methode (in het Frans “méthode EMILE”) waarbij de kinderen vanaf de derde kleuterklas bepaalde algemene vakken in de andere taal krijgen, naast de klassieke taallessen. Het aantal uren dat in de andere taal gegeven wordt, verhoogt geleidelijk naar het einde van de schoolopleiding

Zes. Een brede, open school voor de wijk en de gezinnen

  • We willen dat de schoolgebouwen open blijven na schooltijd voor culturele en sportieve activiteiten 's avonds en in het weekend. We willen dat scholen openstaan voor de buurt. We willen scholen die deelnemen aan lokale projecten, wedstrijden, culturele evenementen enzovoort. 
  • We willen dat scholen de middelen hebben om bemiddeling aan te bieden tussen gezinnen en het onderwijsteam om conflicten en misverstanden te voorkomen. 
  • We willen dat het onderwijspersoneel opgeleid wordt voor en de tijd krijgt om te werken aan de inclusie van een sociaal en cultureel diverse bevolking.
  • We willen dat ouders deelnemen aan onderwijsprojecten en betrokken worden bij het overleg- en besluitvormingsproces van de school. We willen dat de stad Brussel helpt bij het opzetten van oudercomités in scholen.
  • We willen een einde maken aan de kledingvoorschriften die jongeren verhinderen zich te kleden zoals ze willen. 

Zeven. Gemeenschappelijk onderwijs voor alle jongeren tot 16 jaar, om hoofd, hart en de handen te ontwikkelen

  • We voeren een gemeenschappelijke opleiding in voor alle jongeren tot 16 jaar. Het is niet goed dat zoveel jongeren al heel vroeg in hun schoolcarrière als “ongeschikt” worden beoordeeld en meteen naar andere opleidingen dan het algemeen onderwijs worden gestuurd, zodat ze geen algemene basisopleiding meer krijgen. We willen dat jongeren bewuste keuzes kunnen maken over hun toekomst. 
  • Dat gemeenschappelijk onderwijs moet het hoofd, het hart en de handen ontwikkelen. Dat betekent dat alle jongeren verschillende disciplines leren beheersen: kunst, technologie, natuur- en menswetenschappen, talen, filosofie, cultuur, sport, gezond koken, enz. 
  • Pas als jongeren 16 zijn en allemaal hetzelfde niveau hebben bereikt, zouden ze hun opties kunnen kiezen op basis van hun eigen smaak en kwaliteiten, en niet op basis van hun sociale achtergrond zoals nu het geval is.
  • Om de uitdaging van gezamenlijke polytechnische opleidingen aan te gaan, investeren we in schooluitrusting en -materiaal. 

Acht. Onderwijs ter bevordering van het algemeen belang en echte democratie

  • Het belangrijkste doel van de school mag niet langer zijn om werknemers te vormen naar de eisen van het patronaat. Bedrijven hebben geen plaats in de school.
  • Het doel van de school moet de sociale emancipatie en persoonlijke ontplooiing van alle jongeren zijn. Kritisch denken, solidariteit, teamwerk, democratisch debat, cultuur en gezondheid moeten centraal staan in het onderwijs.
  • We willen leerlingen aanmoedigen om zich in te zetten voor de samenleving. We willen scholen waar jongeren leren deelnemen aan de besluitvorming, scholen die de middelen hebben om burgerprojecten uit te voeren en mensen bewust te maken van maatschappelijke problemen.