Een stad met vlotte mobiliteit voor iedereen
Minder autoverkeer, dat is een prioriteit voor Brussel: het is goed voor je gezondheid, je stad en het milieu. Eerst en vooral willen we een plan om het openbaar vervoer te verbeteren, zodat je zonder auto naar je werk kunt of je kinderen naar school kunt brengen. Wij zijn tegen mobiliteitsplannen die zonder overleg worden opgelegd. We betrekken omwonenden en winkeliers door rekening te houden met hun realiteit. De stad opnieuw vlot laten bewegen en zorgen dat iedereen mee kan bewegen: dat is de uitdaging. Daarvoor moeten we in de eerste plaats de noodzakelijke verplaatsingen verminderen door een slimme organisatie van de stad. Efficiënt openbaar vervoer moet de ruggengraat worden van duurzame mobiliteit. Wij willen automobilisten aanmoedigen de auto vaker te laten staan door performante en betaalbare alternatieven aan te bieden, niet door hen extra te laten betalen zonder oplossingen te voorzien. Dat zal het verkeer in Brussel vlotter laten verlopen en de luchtkwaliteit verbeteren. We willen positieve alternatieven bieden in plaats van mensen een schuldgevoel aan te praten met strafmaatregelen of projecten die zonder overleg worden opgelegd, zoals het mobiliteitsplan Good Move dat geen alternatieven biedt voor de eigen auto.
Wat wij willen
Eén. Performant openbaar vervoer als ruggengraat
- We willen dat de stad pleit voor gratis openbaar vervoer voor het hele Gewest, net als in bepaalde andere Europese grootsteden. Dat zal mensen aanmoedigen om minder de auto te gebruiken en het helpt ook de mensen zonder auto.
- We werken aan een grootstedelijk mobiliteitsplan: tram- en buslijnen om het centrum van Brussel met de randgemeenten te verbinden. We pleiten ook voor algemene toegang tot alle vervoersnetwerken in de hoofdstad en dat zonder extra kosten: abonnees van de MIVB moeten ook alle lijnen van de NMBS, de TEC en De Lijn kunnen gebruiken.
- We zullen pleiten voor een verhoging van het aantal lijnen en de frequentie van de lijnen. Tijdens de spitsuren zal er elke vijf minuten minstens één tram of bus passeren zoals op sommige plaatsen al het geval is. Tijdens daluren is dat elke tien minuten.
- We zullen ook oproepen tot het inleggen van buslijnen tussen districten en rechtstreekse bus- en tramlijnen tussen gemeenten zonder noodzakelijkerwijs een omweg via het centrum te moeten maken.
- We willen het huidige Noctis-nachtnet verbeteren door terug te keren naar minstens de oorspronkelijke 17 lijnen en de diensturen uit te breiden. Het Noctis-netwerk zal niet langer beperkt zijn tot weekends. We breiden ook de openingstijden van de metro uit.
- We zullen lobbyen om het Gewestelijk expressnetwerk (GEN/RER) te sneller in gebruik te nemen, zodat pendelaars hun auto kunnen laten staan aan de rand van het Gewest en met openbaar vervoer in en rond Brussel kunnen reizen.
- We zullen alle voertuigen en stations toegankelijk maken voor kinderwagens en mensen met beperkte mobiliteit, zodat iedereen de kans krijgt om onafhankelijker te zijn.
- We zullen opnieuw schoolbussen invoeren om kinderen veilig naar school te brengen en hun ouders autoritten kunnen vermijden.
Twee. Veilige en toegankelijke wegen voor voetgangers en fietsers
- Wij willen zachte mobiliteit bevorderen. De stad moet bijdragen aan de aanleg van een netwerk van veilige fietspaden in het hele Gewest, vergelijkbaar met die in Kopenhagen. We zullen brede, veilige fietspaden aanleggen.
- In overleg met de buurtbewoners, scholen en vrijwilligersorganisaties gebruiken we deze hoofdroutes om de verschillende wijken met elkaar te verbinden.
- We willen de straten zo herinrichten dat de snelheid van voertuigen zo veel mogelijk wordt beperkt om de veiligheid van de weggebruikers te vergroten.
- We herdenken gevaarlijke kruispunten en rotondes om de veiligheid van allen en een vlotte doorstroming van het verkeer te garanderen.
- In elke wijk voorzien we gratis toegankelijke en overdekte fietsenstallingen.
- We zullen het Villo-systeem ontwikkelen met krachtige elektrische fietsen en het beschikbaar maken voor de bevolking. Onze straten zullen opnieuw worden ingericht om ze comfortabeler te maken voor fietsers. Op kasseiwegen introduceren we fietsvriendelijke stroken.
- We ijveren ervoor dat het fietsplan van het GEN effectief uitgevoerd wordt, met een netwerk van fietssnelwegen naar zoveel mogelijk steden en gemeenten in Waals-Brabant en de effectieve integratie van de bestaande fietsssnelwegen van Vlaams-Brabant.
- Het aantal steps in de straten van Brussel willen we verminderen. We lanceren een eenmalige openbare aanbesteding om samen te werken met een bedrijf dat het meest aantrekkelijke tarief biedt en tegelijkertijd voldoet aan de sociale en milieucriteria. Op termijn streven we naar een openbaar en toegankelijk systeem voor elektrische steps en fietsen.
Drie. Correct en duurzaam parkeerbeleid
- Voor veel mensen is de auto nog een noodzaak. De gezinsgrootte, het soort werk en de gezondheidstoestand zijn de belangrijkste factoren waarom mensen een auto nodig hebben.
- Parkeren moet worden aangepakt door de overheid: de stad is geen gigantische privéparkeerplaats die alleen maar winst wil maken en altijd maar meer auto's aantrekt.
- We zullen ervoor zorgen dat buurtbewoners 's avonds en 's nachts gratis kunnen parkeren op de parkeerplaatsen van bedrijven, winkels, stadsdiensten en grote privéparkeerplaatsen, zodat er ruimte vrijkomt in de straten.
- We handhaven één parkeerzone in de hele stad voor mensen met een bewonerskaart, met uitzondering van winkelgebieden (rood).
- We willen de prijs van de bewonerskaart vastleggen op maximaal 15 euro en democratische parkeertarieven toepassen: mensen financieel straffen lost geen mobiliteitsproblemen op.
- Wij verzetten ons tegen het gebruik van de scan-car, die erop gericht is burgers op een oneigenlijke manier te controleren en zo veel mogelijk geld op te brengen.
Vier. Duurzaam en gedeeld autogebruik
- Op gewestelijk niveau willen we “ZinAuto” creëren, een openbaar carpoolsysteem gebaseerd op het Villo-principe, om de toegang tot een auto voor wie die nodig heeft democratischer te maken en het aantal auto's in de stad te verminderen.
- We willen autodelen stimuleren, onder meer door apps te ontwikkelen waarmee mensen gemakkelijk medepassagiers kunnen vinden en door het creëren van carpoolparkings.
- We dringen aan op de afschaffing van belastingvoordelen voor bedrijfswagens en de omzetting van dat extralegale voordeel in loonsverhogingen.
- We streven naar een betaalbare taxidienst als aanvulling op het openbaar vervoer, met eerlijke lonen en goede arbeidsomstandigheden zonder tussenpersonen. Voor deze moderne taxidienst willen we één openbare app ontwikkelen om taxi's te reserveren.
Vijf. Trein + fiets
- We zullen vragen om meer treinwagons beschikbaar te maken voor fietsers, zodat ze hun fiets zonder extra kosten mee kunnen nemen in de trein.
- Brusselse stations en metrostations zouden meer fietsenstallingen moeten hebben om intermobiliteit aan te moedigen.
- We zullen vragen om gratis parkeerplaatsen aan te leggen bij de vertrekstations van het GEN om zo veel mogelijk pendelaars aan te moedigen om de trein te nemen.
Zes. Gezonde mobiliteit begint met een slimme inrichting van de stad
- De meest duurzame verplaatsing is de verplaatsing die niet nodig is. Daarom willen we ervoor zorgen dat in elke wijk woningen, scholen, crèches, recreatiemogelijkheden, winkels en werk gemakkelijk bereikbaar zijn.
- We streven naar de ontwikkeling van buurtvoorzieningen (zoals postkantoren, bibliotheken, stadsdiensten en winkels) om lange afstanden te vermijden.
- We verwerpen de verbreding van de Grote Ring rond Brussel, die alleen maar meer auto's zal aantrekken.
- Bij de ontwikkeling van nieuwe woonwijken willen we ervoor zorgen dat toegang tot openbaar vervoer en fietspaden wordt gepland nog voordat de bouw begint.
- We zullen trams, waterwegen en spoorwegen gebruiken om de nood aan vrachtwagens en bestelwagens te verminderen.