Een stad waarin je kunt ademhalen

We vinden het vanzelfsprekend dat iedereen toegang moet hebben tot veilig drinkwater. Schone lucht zou ook een grondrecht moeten zijn. Het is onaanvaardbaar dat onze kinderen ziek worden door simpelweg te ademen. Steeds meer onderzoek van de afgelopen tien jaar toont aan dat fijnstof, stikstofoxiden (NOx) en andere schadelijke deeltjes een bedreiging zijn voor de volksgezondheid. Alleen al in het Brussels Gewest sterven jaarlijks 900 mensen voortijdig door het inademen van fijnstof. Onze hoofdstad, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, is de achtste meest vervuilde stad van Europa.Het verbeteren van de luchtkwaliteit in Brussel en omgeving vereist een radicale en geïntegreerde aanpak van de belangrijkste vervuilingsbronnen: wegverkeer, huishoudelijke verwarming en industrie. Dat kan alleen door systematisch te investeren in sociale en collectieve oplossingen voor meer dan een miljoen Brusselaars. Meer groene ruimtes in de stad, dat is voor ons dan ook een belangrijk onderdeel van de strijd voor het recht op schone lucht.

Wat wij willen

Eén. Luchtvervuiling meten om bewustzijn te creëren

  • Dankzij betere metingen en goed functionerende meetstations volgens de strengere normen van de WHO, kunnen we meer Brusselaars informeren en hen bewust maken van de slechte luchtkwaliteit. We zetten dat punt op de agenda van de verschillende bestuursniveaus. De stad moet zich ertoe verbinden om minstens eenmaal per jaar de luchtkwaliteit te meten in en rondom scholen.
  • In samenwerking met burgerinitiatieven verstrekken we realtime informatie over de luchtkwaliteit aan bewoners en reizigers via digitale schermen op openbare plaatsen zoals trein- en metrostations, tram- en bushaltes, langs de weg en via smartphone-apps. Hoe meer mensen betrokken worden, hoe groter de druk voor een echte verandering in het mobiliteitsbeleid. 

Twee. Onze wijken beschermen tegen vervuiling

  • Wij zijn tegen het verbreden van de Grote Ring rond Brussel. Onze prioriteit is om te investeren in beter openbaar vervoer die betere verbindingen tussen het Brussels Gewest en de randgemeenten mogelijk maken 
  • We maken schoolstraten vrij van doorgaand verkeer. Waar mogelijk organiseren we schoolstraten.
  • We meten de luchtkwaliteit in scholen. De ventilatiesystemen van scholen mogen geen straatlucht meer binnenlaten. De ventilatie wordt zo ingesteld dat de lucht 's nachts, wanneer deze schoner is, ververst wordt.

Drie. Leefbare wijken met basisvoorzieningen op loopafstand

  • We maken van onze stad een plek waar de keuze voor de fiets of het openbaar vervoer het meest voor de hand ligt, met de nadruk op een leefbare omgeving met basisvoorzieningen op loopafstand. We vermijden een ontwikkeling waarbij hele delen van de stad uitsluitend voor commerciële doeleinden worden gebruikt.
  • Het Villo-fietsdeelsysteem wordt een openbare dienst. We maken het systeem toegankelijker en breiden het uit met elektrische fietsen. We investeren in fietscursussen in de stad, de wijk en op school. 
  • We maken overdekte fietsenstallingen op straat gratis en investeren in nieuwe fietsenstallingen om een einde te maken aan de wachtlijsten.
  • We maken de procedure om straten in speelstraten om te vormen toegankelijker.
  • We maken schoolstraten veiliger voor kinderen met beveiligde oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers.

Vier. Prioriteit voor zachte mobiliteit

  • We geven voorrang aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Ander gemotoriseerd vervoer komt pas op de tweede plaats.
  • We maken het openbaar vervoer in Brussel gratis zoals dat in steeds meer Europese steden het geval is. We willen dat het geldt voor alle openbare vervoersmaatschappijen in het Brussels Gewest (MIVB/STIB, TEC, De Lijn, NMBS).
  • Op korte termijn kunnen houders van een MIVB/STIB-abonnement gratis gebruikmaken van alle vervoersdiensten van andere maatschappijen (TEC, De Lijn, NMBS).
  • We investeren massaal in de toegankelijkheid van het openbaar vervoer.
  • We werken met elke school aan een mobiliteitsplan om gezinnen te stimuleren te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te komen. We reserveren een budget voor gemachtigde opzichters in en rond scholen om het oversteken veiliger te maken. We organiseren ‘rijbegeleiders’ en ‘fietsbegeleiders’ die groepen kinderen te voet of met de fiets naar school begeleiden.
  • We vervangen vervuilende wagens van het openbaar vervoer en gemeentelijke voertuigen door groenere, lokaal geproduceerde voertuigen
  • We verschuiven transporten zoveel mogelijk van vrachtwagens naar het spoor en de waterwegen waar dat mogelijk is, en denken aan een tram voor vrachtvervoer.

Vijf. Groene openbare ruimtes in elke wijk zijn de longen van de stad

  • De bomen en groene ruimtes moeten goed onderhouden worden. We hebben er meer nodig. Bomen hebben niet alleen een positief effect op de luchtkwaliteit, maar ook op de levenskwaliteit van mensen. Ze zorgen voor afkoeling in bebouwde wijken. 
  • We kopen braakliggende grond om openbaar groen te creëren en stadslandbouw te stimuleren. Elke burger heeft recht op een groene ruimte binnen een straal van 300 meter. 
  • In samenwerking met het Natuurplan van Leefmilieu Brussel zetten we een nieuw "bomenproject" op om meer bomen te planten en oude bomen te onderhouden. In tijden van klimaatverandering fungeren ze in steden als natuurlijke airconditioning in de steden.
  • We maken de straten en wijken groener door bomen te planten en groene pleinen aan te leggen in plaats van ze vol te leggen met beton en steen. De natuurlijke waterafvoer helpt overstromingen van straten en huizen voorkomen.