Een stad die het klimaat redt

Een klimaatneutrale gemeente, waar geen broeikasgassen (van verkeer, verwarming, enz.) worden uitgestoten, is cruciaal in de strijd tegen klimaatverandering. Grote steden zijn verantwoordelijk voor de helft van de uitstoot. Een emissieneutrale gemeente betekent 100% groene energieproductie. Het betekent ook maximale energiebesparing, want de minst vervuilende energie is de energie die niet wordt gebruikt. Een klimaatneutrale gemeente is een plek waar mobiliteit wordt gepland en gericht is op openbaar vervoer, fietsen en lopen. Ten slotte is het een stad met voldoende groene ruimtes. We willen mensen geen schuldgevoel aanpraten en geen nieuwe belastingen invoeren, maar we willen samen de klimaatuitdaging aangaan. We willen dat de industrie een groter deel van de kosten en de inspanningen draagt in plaats van de rekening door te schuiven naar de bevolking. In Zelzate heeft de PVDA-Vooruit meerderheid een belastingverschuiving ingevoerd die de belastingen voor veelverdieners en de industrie verhoogt, terwijl de belastingen voor burgers en zelfstandigen worden verlaagd. Deze belastingverschuiving maakt het mogelijk om het bedrag van de afvalbelasting te beperken en de milieubelasting met 50% te verlagen. Door te kiezen voor planning door de overheid willen we de ecologische transitie voor iedereen toegankelijk maken. Goedkopere groene energie, betaalbare woningisolatie, frequent en goedkoop openbaar vervoer: dat zijn de maatregelen die ons allemaal stimuleren om bij te dragen aan het redden van de planeet. Dat zijn dingen die het kapitalisme, gedreven door winstbejag, niet kan bieden; het zal onze planeet dus ook niet redden.

Wat wij willen

Eén: Energie besparen en meer circulaire economie

  • We willen woningen isoleren via een grootschalig isolatieplan voor sociale woningen, waarbij particulieren gebruik kunnen maken van een derdebetalersysteem. Hiervoor creëren we een openbaar bedrijf voor woningisolatie en -renovatie.
  • We willen een investeringsplan voor stadsgebouwen om het energieverbruik te doen dalen door bijvoorbeeld betere isolatie, warmtepompen, enz.
  • We willen dat de stad de afvalscheiding verbetert door in de wijken ondergrondse afvalcontainers te plaatsen, zoals in Amsterdam, zodat de bewoners kunnen langsgaan en hun volle vuilniszakken wegdoen wanneer dat nodig is.
  • We willen de circulaire economie ontwikkelen, met repair-cafés, tweedehandswinkels en lokale landbouwproductie.

Twee. Een tweetalige stad met tweetalige diensten, een politieke ambitie

  • We willen dat de stad pleit voor gratis gebruik van en verbeteringen aan het openbaar vervoernetwerk (MIVB, TEC, de Lijn en NMBS) voor het hele Gewest, zoals in andere Europese steden, om mensen aan te moedigen hun auto te laten staan.
  • We willen de bovengrondse routes van het openbaar vervoer zo efficiënt mogelijk maken om aantrekkelijke alternatieven voor de auto te bieden.
  • Voor een aangename en leefbare stad waar mobiliteit voor iedereen toegankelijk is, moeten alternatieven voor de auto worden ontwikkeld en voor iedereen toegankelijk worden gemaakt, te beginnen met het openbaar vervoer. 
  • Bussen en bestelwagens van de stad moeten geleidelijk worden vervangen door elektrische voertuigen of voertuigen op groene waterstof.
  • We willen meer buurtvoorzieningen om verplaatsingen te beperken: postkantoren, bibliotheken, gemeentelijke administratie, winkels, geldautomaten, speelterreinen, bioscopen, zwemvijvers, enzovoort.) ontwikkelen 
  • We willen zachte mobiliteit bevorderen. De stad moet bijdragen aan de aanleg van een netwerk van veilige fietspaden in de hele stad
  • We willen een overgang naar meer openbaar vervoer. We pleiten voor een grootstedelijk mobiliteitsplan: met MTB-abonnementen (Brupas) voor iedereen zodat alle vervoersnetwerken (NMBS, TEC, De Lijn, MIVB) toegankelijk zijn, met de uitbreiding van de MIVB, het GEN, een 100% publiek Villo-systeem, een 100% publiek deelautosysteem, allemaal geïntegreerd in één MOBIB-kaart.
  • We willen alternatieven voor vrachtvervoer per vrachtwagen: we willen het vervoer via waterwegen en spoorwegen ontwikkelen, zodat vervoer per vrachtwagen de uitzondering wordt.
  • We willen het aantal steps dat de straten van Brussel overspoelt, verminderen. We lanceren een eenmalige openbare aanbesteding om samen te werken met een bedrijf dat het meest aantrekkelijke tarief biedt en tegelijkertijd voldoet aan de sociale en milieucriteria. Op termijn willen we de vloot elektrische steps en fietsen op vlot toegankelijke plaatsen door de overheid laten beheren.

Drie. 100% groene energieproductie

  • We richten een lokaal openbaar energiebedrijf op om te investeren in zonne- en windenergie, batterijen en warmtenetten. We ondersteunen de oprichting van burgercoöperaties die op lokaal niveau bouwen aan het energiesysteem van morgen.
  • De raad van bestuur van dat bedrijf moet voor minstens een derde bestaan uit Brusselaars die verkozen zijn door de gebruikers en voor een derde uit werknemers van het bedrijf. De verslagen worden openbaar gemaakt en de algemene vergaderingen zijn te volgen via live streaming.
  • We pleiten ook voor een plan om zonnepanelen te installeren met een betalingssysteem door derden voor particulieren en kleine bedrijven. We willen winkels en bedrijven met een grote oppervlakte verplichten om op eigen kosten zonnepanelen op hun dak te installeren.
  • Om pieken en dalen in de productie van hernieuwbare energie op te vangen, zullen we investeren in installaties om energie om te zetten in waterstof dat kan worden opgeslagen.
  • We willen stadsverwarmingsnetwerken ontwikkelen. Waar mogelijk willen we het overschot aan warmte uit de industrie en van kantoren naar huizen transporteren; in nieuwe wijken willen we warmtekrachtkoppelingssystemen installeren. 

Vier. Een stad die zich aanpast aan het klimaat

  • We willen groene ruimtes, vijvers en regenwaterbassins creëren die grote hoeveelheden neerslag kunnen opvangen.
  • We willen overal in de stad drinkwaterfonteintjes installeren om bewoners aan te moedigen water uit hervulbare flessen te drinken en het gebruik van plastic flessen te beperken.
  • We voorzien een verlaging van de huurprijzen zodat gezinnen niet gedwongen worden Brussel te verlaten. Gezinnen in de stad of het gewest houden betekent minder pendelverkeer.