Een stad die kwaliteitsvolle jobs creëert

Er zullen duizenden nieuwe werkplekken nodig zijn als we een stad willen die goed is voor de mensen. We hebben bouwvakkers nodig om huizen te bouwen, te renoveren en te isoleren, en stratenmakers om onze straten en trottoirs te vernieuwen. We hebben meer onderwijzers nodig voor onze jongeren, meer administratieve medewerkers om administratieve procedures efficiënter te maken. Ondanks het triomfantelijke discours van de diverse regeringen blijft de werkloosheid in de Brusselse gemeenten de hoogste van België. Voor 5.591 vacatures in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moeten 67.506 werkzoekenden met elkaar concurreren volgens Actiris. En dan hebben we het nog niet eens over het aantal mensen met onzekere banen en flexijobs! En de lokale overheden tonen weinig ambitie als het gaat om werkgelegenheid.We hebben stabiele banen nodig en een werkritme dat de mensen ruimte biedt voor een gezinsleven en een sociaal leven, en waarin iedereen kan investeren in participatieve democratie. In een arbeidsmarkt die instabiel, onzeker en extreem flexibel is, moeten we durven inzetten op het creëren van stabiele, waardige en duurzame werkplekken in openbare dienst.

Wat wij willen

Eén. Investeren in de stad en in de behoeften van de inwoners

  • We maken een einde aan het niet vervangen van medewerkers in de administratie. Het is een nauwelijks verholen middel is om het personeelsbestand op middellange en lange termijn in te krimpen
  • We zullen investeren in lokaal onderwijs, crèches, schoonmaakdiensten en het verbeteren van andere lokale diensten. Er zijn honderden banen nodig om aan de eisen te voldoen.
  • We pleiten voor investeringen en werkgelegenheid in sectoren van de toekomst. We ondersteunen de oprichting van een openbare energieproducent en distributiebedrijf op gewestelijk niveau. 
  • We pleiten voor de oprichting van een renovatie- en isolatiebedrijf. Een ambitieus plan voor woningbouw om het recht op huisvesting voor iedereen te vervullen, kan ook werkgelegenheid genereren. Voor elke 100 gebouwde woningen kunnen 150 tot 200 banen ontstaan. Hierdoor kunnen 450 werknemers in dienst worden genomen door de stad Brussel.
  • We willen een stedelijk investeringsbudget dat uitgaat van sociale behoeften, maar ook volwaardige werkgelegenheid biedt. Dat is een heel andere benadering dan een beleid van geschenken aan de bedrijven zonder enige verplichting tot nieuwe werkgelegenheid.

Twee. Stadsdiensten beschermen tegen privatisering

  • We zullen de privatiseringen waartoe de Brusselse autoriteiten hebben besloten ongedaan maken. Wij pleiten ervoor om de vzw's, waaraan de stad bepaalde diensten van algemeen belang heeft uitbesteed, te herintegreren in de stadsdiensten. We heropenen toegankelijke wijkkantoren.
  • We luisteren naar het stadspersoneel en nemen hun expertise in dienstverlening serieus. We behouden en investeren liever in publieke expertise dan te moeten betalen voor dure externe particuliere consultants. 
  • We hebben respect voor het stadspersoneel. Er zullen sterke openbare diensten nodig zijn die kunnen bouwen op gemotiveerde werknemers. We zorgen voor statutaire benoemingen op alle niveaus. De lokale overheid moet de sociale werkgever bij uitstek zijn.
  • Er moet een structurele oplossing komen voor de financiering van de stadspensioenen.

Drie. Sociale innovatie met de 30-urige werkweek

  • We zullen de 30-urige werkweek zonder salarisverlies uittesten op een aantal afdelingen van de lokale overheid, met als doel deze over de hele lijn in te voeren. De ervaring van de stad Göteborg (Zweden) heeft indrukwekkende resultaten laten zien wat betreft het creëren van banen.

Vier. Een stad die representatief is voor de bevolking, zonder discriminatie

  • We stellen een diversiteitsplan op voor lokale overheden en diensten. Het personeel van de lokale overheid moet een afspiegeling zijn van de diversiteit van de bevolking.
  • Het dragen van religieuze symbolen mag geen belemmering vormen voor de betrekkingen in stadsdienst in het algemeen. 
  • We richten een loket op waar bewoners terecht kunnen met klachten als ze het slachtoffer zijn van discriminatie. De lokale overheid zal toetsen gebruiken om discriminatie op de arbeidsmarkt en de woningmarkt te controleren.

Vijf. Begeleiding naar een echte baan

  • Men mag niet alleen training of onderbetaalde stages aanbieden. De lokale dienst moet onze jongeren ondersteunen totdat ze een fatsoenlijke baan hebben gevonden.
  • Onze stadsdiensten doen niet mee met de jacht op werklozen.
  • De lokale dienst anticipeert op de personeelsbehoeften van bedrijven die in de stad gevestigd zijn en maakt afspraken met deze bedrijven om samen te werken en jongeren op te leiden en in dienst te nemen.
  • De lokale dienst is proactief in het opleiden van jonge mensen. 

Zes. Duurzame productie

  • We creëren zones voor moderne stedelijke productieactiviteiten (industrieel of ambachtelijk) om productiebanen te behouden en te creëren. In gemengde zones (productie en huisvesting) moeten huurbeperkingen vastgoedspeculatie voorkomen.
  • In de kanaalzone ontwikkelen we de productieve activiteiten die nodig zijn voor een duurzame stad en duurzame gemeenten: circulaire economie van recycling en reparatie, bouw van passieve woningen en renovatie en isolatie van bestaande gebouwen, een korte keten en lokaal voedselcircuit.
  • We reguleren de huurprijzen voor commerciële ruimtes. De stad verlaagt de huur voor lokale handelaren in de commerciële ruimtes die zij bezit.
  • We zullen het aantal vervuilende vrachtritten verminderen. Daarom steunt de stad het verzoek van het Gewest om een “multimodale duoport” aan te leggen op het vormingsstation van Schaarbeek. Vanuit de plaats waar vervoer via kanaal en spoor samenkomt kunnen goederentrams vertrekken naar lokale depots van waaruit bpost-postbodes en niet-vervuilende vervoerders zullen vertrekken.

Zeven. De stad zet zich overal in voor kwaliteitsbanen

  • We introduceren een handvest tegen sociale dumping. We accepteren alleen volwaardige banen op de bouwplaatsen van de lokale overheid. Geen wirwar van bouwfirmaatjes en onderaannemingen waarbij de sociale rechten en de veiligheid van de werknemers volledig worden genegeerd.
  • De stad zal niet langer flexibele, onderbetaalde contracten aannemen zoals "eerste stagiairs", waarbij jongeren 800 euro per maand betaald krijgen.
  • Opleidingstrajecten, sociale aanwerving en het "Artikel 60"-systeem zullen extra banen moeten creëren die geen bestaande stabiele banen vervangen.
  • De lokale overheid moet werknemers beschermen tegen gedwongen werken op zondag.