Kandidaten

Mathilde El Bakri

Lijsttrekster voor de gemeenteraad van Brussel

Mathilde El Bakri

Mathilde El Bakri is 31 jaar. Ze woont tussen de Beurs en Anneessens, waar ze een deel van haar jeugd heeft doorgebracht. Ze houdt erg veel van jogging en van katten. Haar bijnaam 'Mathou' heeft ze dan ook niet gestolen. Ze is het kind van een Egyptische vader en een Ardeense moeder. Ze werkt bij de groepspraktijk van Geneeskunde voor het Volk in Schaarbeek. Ze is eveneens gewestelijk volksvertegenwoordigster in het Brusselse Parlement.

Onrecht onder welke vorm ook aanvaardt ze niet en dat kenmerkte ook haar jeugd. Als studente nam ze deel aan de solidariteitsbeweging met Palestina. Zo werd ze lid van de PVDA. Elke dag groeit haar vastberadenheid om de dingen te veranderen: “Aan het onthaal van de groepspraktijk word ik elke dag geconfronteerd met de harde realiteit van onze patiënten: moeilijkheden om een job te vinden, wachten op een sociale woning, discriminatie omdat men Mohamed heet of een hoofddoek draagt, ...”

Huisvesting is overduidelijk haar 'dada'. Mathilde is de initiatiefneemster van een voorstel om de huurprijzen in het Brusselse gewest te plafonneren. U zal haar vast ontmoeten in de Brusselse wijken met een petitie in de hand om de bewoners te mobiliseren voor kwaliteitsvolle woningen. Op dit ogenblik vertegenwoordigt ze de PVDA in de onderzoekscommissie over Samusocial, wat hier en daar behoorlijk op de zenuwen blijkt te werken..

Bruno Bauwens

2de plaats PVDA-lijst Brussel

Bruno Bauwens

Bruno Bauwens is een tweetalige Brusselaar van 47 jaar oud en vader van 2 kinderen. Hij woont al bijna dertig jaar in Brussel en woonde in Schaarbeek, Molenbeek en Laken. Als jeugdwerker en leerkracht is Bruno zeer gevoelig voor de problemen van jongeren en hun families.

Eén van zijn bezorgdheden is het onderwijs. Hij noemt zichzelf dan ook een onderwijs-activist. Vooral het plaatstekort in de Brusselse scholen en de ongelijke onderwijskansen raken hem. Hij ging naar Finland en bestudeerde er hun succesvol onderwijs dat alle kinderen gelijke kansen geeft. Hij steunt ouders in hun protest tegen de slechte toestand van ons onderwijs en hun vraag naar betere scholen voor hun kinderen.

Als verantwoordelijke voor de PVDA-werking in Laken weet Bruno hoe de inwoners van de gemeente zich in de steek gelaten voelen: de politici zijn meer bekommerd om de elite dan om de gewone mensen. «Vandaag hebben veel mensen het moeilijk om hun facturen en de huur te betalen, en ondertussen onderhandelt de burgemeester met rijke betonbazen over de installatie van dure appartementen aan de Heysel of Tour&Taxis. We mogen de sleutels van onze stad niet zomaar overhandigen aan de lobby van de betonboeren en politici die we niet mogen controleren.»

Klaar om de bevraging voor jouw gemeente in te vullen?