Wie wint de Zinneke prijs ?

Op 29 januari reikt PVDA Brussel zijn Zinneke prijs uit aan een Brussels sociaal initiatief. Tijdens het nieuwjaarsfeest zal één van de zeven genomineerden zijn prijs in ontvangst nemen. Dit jaar gaat het feest door in zaal Bodega te Molenbeek.

Voor het derde jaar op rij deelt PVDA Brussel zijn Zinneke prijs uit aan een Brussels sociaal initiatief dat zijn stempel drukte op de Brusselse realiteit in 2015. ‘Een jury van mensen uit het middenveld en de socio-culturele sector hebben een lijst van 7 genomineerden samengesteld. Elke genomineerde –organisatie of individu- heeft het afgelopen jaar een markante rol gespeeld in heikele dossiers zoals de Megagevangenis in Haren, het verzet tegen de nieuwe parkings in Brussels stad.’ Legt Dirk De Block, voorzitter van PVDA Regio Brussel uit. ‘Dit jaar is het palet aan genomineerden echt divers.’ Stelt de Brusselse voorzitter. ‘Naast het comité ‘Free Ali Aarras’, staan ‘Platform Pentagoon’, het platform ‘Voor een Lumumbaplein’, het platform ‘Sport Voor iedereen’, ‘Haren under arrest’, het platform ‘Een stoel voor elk kind’ en de werknemers van ‘Grains Noirs’ uit Molenbeek.’

‘Het toont alvast dat de inwoners van onze stad zich niet zomaar neerleggen bij de politieke beslissingen van gemeentebesturen, gemeenschapsraden, directies of regeringen. Veel mensen verwachten inspraak tussen verkiezingen door en dat is een democratische meerwaarde in de samenleving die we een plaats op ons podium willen geven.’ licht Dirk De Block toe.

Dit jaar opteert de linkse partij voor een dansbare intrede in het nieuwe jaar, een party die zal doorgaan in zaal Bodega te Molenbeek. De avond wordt afgetrapt met de uitreiking van de Zinneke prijs. Nog tot 28 januari kunnen de Brusselaars stemmen op de 7 genomineerden via de website van PVDA Brussel. Op 29 januari wordt de uitslag bekend gemaakt.