Een delegatie van PVDA-Vorst aan het piket van de gevangenis van Vorst

Afgelopen zaterdag 7 mei bracht PVDA-Vorst een solidariteitsbezoek aan het stakingspiket van de gevangenis van Vorst. De cipiers (m/v) hebben net zoals hun collega's van Sint-Gillis en Berkendael het werk neergelegd, en dit sinds 13 dagen. Het is één van de langstdurende stakingen in gemeenschappelijk vakbondsfront in de Waalse en Brusselse gevangenissen sinds jaren.

De deelne(e)m(ster)ers aan het piket kregen het artikel van Michaël Verbauwhede(1), Brussels volksvertegenwoordiger van de PVDA over zijn bezoek aan de gevangenis in Ittre en over de interpellatie van minister van justitie Koen Geens door Marco Van Hees, federaal volksvertegenwoordiger van de PVDA tijdens de plenaire zitting in de Kamer vorige woensdag. Het artikel werd met veel interesse gelezen.

De stakers getuigden van hun erbarmelijke werkomstandigheden, van de ondraaglijke sanitaire toestand voor zowel de gevangenen als voor de cipiers: "Vroeger hadden we vooral 's nachts muizen en kakkerlakken, nu zien we ze de hele tijd. We zien nu ook grote ratten. We werken niet alleen in oude, vuile gebouwen, maar we doen bewakingsopdrachten in moeilijke omstandigheden, gevangenen zitten vast met 3 à 4 in cellen van 9m² in onmenselijke omstandigheden. "We strijden niet alleen voor ons, maar ook voor de verbetering van de levensomstandigheden van de gevangenen en hun familie" getuigt een staker. Ze zijn geschokt dat de gevangenissen beheerd worden zoals een privé-onderneming waar rentabiliteit en besparingen op de eerste plaats komen.

De minister praat enkel over cijfers, hij vergeet dat het over mensen gaat, hij kent de realiteit van het terrein niet. Het gaat over een openbare dienst die geen winsten moet opleveren zoals een bank. Beeld je in: omwille van de besparingen is er gedurende drie dagen geen toiletpapier meer, wij moeten het , net zoals de gevangenen zelf aankopen. Wij krijgen al meer dan 4 jaar geen werkkledij meer, we moeten zelf voor onze kledij zorgen.

" Sinds eind 2015 is de tewerkstelling bij ons gedaald van 280 tot 235 plaatsen op 4 maanden tijd en er was toen al personeel te weinig. Het is niet meer houdbaar: we stevenen af op een catastrofe. Volgende maandag hebben we een algemene vergadering maar we beoordelen de voorstellen van minister Koen Geens als ruim onvoldoende. Hij gaat helemaal niet in op onze eisen".  De stakers van de gevangenis van Vorst zijn woedend en vastbesloten om door te gaan tot de finish". #‎Demaatisvol

(1)http://ptb.be/articles/que-le-ministre-koen-geens-vienne-travailler-une-journee-en-prison-et-il-verra-ce-que-c-est